onsdag 28. september 2011

let's try to be human

En venn av meg sliter litt for tiden, tørr jeg å påstå. Hun har nylig blitt singel, og trives ikke så veldig godt der hun går på skole. Hun savner vennene sine, foreldrene sine og søsteren sin som bor i USA for øyeblikket. Jeg får vondt inne i meg hver gang hun er lei seg, hver gang hun feller en tåre. Jeg vil at hun skal ha det bra, hun fortjener ikke noe annet. Men hva skal jeg gjøre?

Jeg føler ikke jeg når helt fram. Men samtidig så er jeg der, hele tiden. Jeg vet liksom ikke hva som skal få henne glad igjen. Jeg liker ikke at folk har det vondt. Jeg vil at alle skal ha det bra. Jeg vil i hvert fall ikke at mennesker som henne, skal ha det vondt. Hun fortjener alt godt.

Hvorfor er det alltid de som ikke fortjener å ha det vondt som har vondt? Det er så sykt urettferdig. Å se noen være lei seg, eller slite er det verste jeg vet. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, annet enn å være god. Jeg prøver å si ting, klemme og diverse, men det er ganske vanskelig når hun er mange timer bort fra meg. 

Jeg vil at alle skal være glade og leke. Som før, når vi lekte i sandkassen og gråt om noen tok lastebilen vår, eller traktoren, også ble vi glad igjen med engang. Men nå er det alvor. Verden er et uhyggelig sted med masse dritt, etter min mening. Er så forferdelig lei av styr, drama, mord og krig. Hva faen er det menneskeheten holder på med? Utrydder seg selv? Idioti.

Herregud så glad jeg er for at jeg bor i Norge, og har masse goder og gode mennesker i rundt meg, og ikke et annet horribelt land som er fult av idioter. Latterlig.

Vi er mennesker. Ingenting annet, mennesker skal ikke være vonde og trasige. Vi skal liksom ha det godt. Slemme mennesker er alltid lykkelig, hvorfor i huleste er ikke vi det da?

                    look at your body
    with its amazing systems
    of nerve-wires and blood canals
        think about your mind
    which can think about itself
        and the whole universe
            look at your face
    which can freeze into horror
            or melt into love
        look at all that life
            all that beauty
            you’re human
        they are human
        we are human
    let’s try to be human

            DANCE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar