tirsdag 20. desember 2011

julestjernen

det er en mørk og kald vinterkveld. jeg har tent masse stearinlys og fyrt opp i peisen.
den hyggelige julestemninger kommer sakte men sikkert når jeg setter meg ned med en kopp kakao og film foran peisen. kveldskos. det lukter en blanding av stearin og tørr varmluft, det er deilig. jeg blir døsig.
legger meg derfor ned på saueskinnet mitt i den varme lufta.



ligger å ser på stjernene til langt på natt. det er en stjerne som lyser ekstra fint, julestjernen.
en tåre renner ned på mitt kinn, jeg føler ett savn. savnet av verdens beste mormor som alltid stelte i stand en så hyggelig jul for hele familien. savnet av det gode duften av nybakt brød og kaker på morgenen, savnet av den snille damen som ville gjøre alle glade. den damen som holdte oss samlet på julaften.

samtidig som tåren renner, er jeg lykkelig. lykkelig for at julen endelig er her, og for at jeg vet mormor holder ett øye med oss, så vi får den jula vi alltid har fått. å se mormor i øynene va det samme som å se på julestjernen. julestjernen er ett tegn på gode mennesker som har gått bort, mener jeg. jeg føler julestjernen holder øye med oss, slik at alle får en god jul.

det er fire dager til julaften, og jeg gleder meg som ett barn. den følelsen når jeg våkner og går ut i stua i pysjen, det lukter gran og jul. den følelsen når jeg setter meg foran tven hos mamma og pappa, sammen med brødrene mine og spiser godteri ut av julestrømpen mens vi ser askepott, reisen til julestjernen og alle de tradisjonelle disney-filmene. det er da julestemningen kommer.
jeg er trygg. jeg er lykkelig.

julaften 2010.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar